.
Długopis to przedmiot, z którego korzysta się na co dzień, ale rzadko zastanawia się, jak on powstaje. Jak wygląda proces produkcji długopisów?
Pierwszy długopis powstał w 1938 roku, a wynalazł go Węgier László Bíró, poeta i dziennikarz. W kolejnych latach udoskonalał on produkcję swojego wynalazku. Od 1944 roku długopisy są produkowane na masową skalę. Jak obecnie powstaje długopis?
.
Budowa długopisu nie zmieniła się znacznie od czasu powstania tego produktu. Podstawowe elementy to obudowa i znajdująca się w niej rurka z tuszem zakończona obsadką. W obsadce znajduje się niewielka kulka, najczęściej o średnicy 0,5-1 mm, która obraca się podczas pisania, umożliwiając równomierne rozprowadzanie tuszu po papierze lub innej powierzchni. Żeby zapobiec wypadaniu kulki z obsadki, została ona umieszczona w specjalnym gnieździe, które jednocześnie pozwala na jej swobodne obracanie się. Dlaczego więc z długopisu nie wycieka tusz, gdy nie jest on używany? Pomiędzy gniazdem a kulką znajduje się niewielka przestrzeń, w której oddziaływają tak zwane siły kapilarne, otrzymujące tusz wewnątrz. Takie samo rozwiązanie można znaleźć też w innych produktach, np. antyperspirantach w kulce. W długopisach mogą być zastosowane różne mechanizmy wysuwania wkładu, od tych najprostszych po bardziej skomplikowane rozwiązania.
.
Żeby wyprodukować długopis, trzeba posiadać do tego odpowiedni sprzęt. Na podstawowej liście znajdują się specjalne formy do odlewania obudów, wirówka, linia do montażu, urządzenie do produkcji prętów do pisania i polipropylen. Oczywiście, w zależności od materiałów, z jakich ma być wykonany długopis sprzęt może się znacząco różnić. Ważna jest też skala, na jaką dany przedsiębiorca chce produkować długopisy.
.
Producent długopisów może być pewnie, że na jego produkty będzie zapotrzebowanie. Mimo rozwoju nowoczesnych technologii, powszechnego wykorzystywania komputerów do pracy i popularności tabletów produkty piśmiennicze w wielu sytuacjach są po prostu niezastąpione. Najbardziej znani producenci produktów piśmienniczych, np. Parker i Waterman, to ogromne przedsiębiorstwa o międzynarodowym zasięgu i świetnej kondycji finansowej.
.
Masowa produkcja długopisów znacznie obniżyła koszty ich powstawania. Obecnie długopisy są chętnie wykorzystywane jako skuteczne narzędzie do promocji, bo technologia pozwala na tworzenie spersonalizowanych nadruków na ich powierzchniach. Piśmiennicze produkty z logo producenta sprawdzą się świetnie jako element marketingu, np. jako upominki dla partnerów biznesowych czy nagrody w konkursach organizowanych przez firmę. Istnieje kilka metod pozwalających na nanoszenie nadruków na długopisy, najpopularniejsze z nich to tampodruk, sitodruk i grawer laserowy. Dobranie odpowiedniej technologii zależy w dużym stopniu od materiału, z jakiego jest wykonany produkt, od budżetu i od oczekiwanych rezultatów.
Kategorie bloga